maandag 25/07

25 juli 2016 - Trincomalee, Sri Lanka

De krabben werden uitgesteld. Maar we nemen hem op zijn woord.?. Het vervangprogramma werd gesmaakt. Hoe kan het ook anders: gegrilde vis, calamares, kreeftjes On the beach with candle light. Tis voor in een reclamefilmpje van jetair. Ons hotelletje hier is basic, maar proper. Na een lokaal en té spice ontbijt (ze eten echt op elk moment Rice and curry) bezochten we in de ochtend een hindoetempel. De weg er naartoe moet iets hebben van Lourdes denk ik. Ben er niet geweest, maar naar ik verhalen hoor over het commerciële Lourdes en de vele verschillende winkeltjes op die site dan moet dat hier ook zoiets zijn. Alleen zijn de winkeltjes hier stuntelige barakken. In elkaar geflanst met golfplaten en hout. Alles wat er in ligt blinkt, is om op te eten of hun goden te dienen. Het trekt niet onmiddellijk aan om gekocht te worden, ook al zijn de mensen achter de stalletjes heel vriendelijk. Eens op heilige grond ontdekken we het hindoeïsme. Rare snuiters met massa's goden, die goed zijn voor van alles. Elke god heeft zijn eigen specialiteit, waarde en uitzicht. Mensen offeren eten, doen wensen, smijten geld en aanbidden hun kleurrijke beelden.. Voelt allemaal beetje vreemd en zweverig aan. Maar goed we staan nu open voor alles. In een gesprek hierover met onze gids gaf hij aan dat dit bij hem evenzo is. Hij vertelt me meteen hoe zijn geloof er uitziet of hoe hij het beleeft. Wijze praat en kijk op het leven heeft hij ook nog die gast.

Na de tempels doorgereden naar het winkelcentrum van Trincomalee.. Stel je daar niet teveel van voor. Beschrijven kan ik niet. Ik post wel eens een foto met het straatbeeld, Denk vooral niet dat je hier iets vindt zoals de K van Kortrijk of B park in Brugge. Moesten de mensen van hier daar eens naartoe kunnen? Zouden ze daardoor gelukkiger worden? Ik denk het niet.  De lokale overdekte markt pikten we uiteraard mee. Het was er een drukte van vanjewelste. Lokale boeren verkopen er hun groenten en fruit. Shamaal raadde ons aan om hier niets te kopen. Ik begrijp waarom.?De sfeer, kleuren en geuren nemen we mee voor altijd. De vliegen op de vis? Zagen we die?

Namiddag: duiktijd. 2 duiken, niet zover van elkaar en beide verschillend. De laatste was gelokaliseerd net onder de plaats waar we in de ochtend de tempel hadden bezocht. Daar zagen we wat hindoegoden liggen die in de tijd van de Portugese kolonisatie in het water werden gegooid. Visjes in alle kleuren en vormen . Net niet de elektrische rog getriggerd dank zij de wijzende vinger van onze instructeur. Nemo werd hier gezocht en gevonden tot groot jolijt van onze kroost. Nel en Matthijs doen dat goed als startende duikers. Al is deze laatste de grootste verbruiker van lucht. Waar is de tijd dat wij dat waren. Grappig om aan hun geflipflop te zien hoe je gaandeweg in deze sport evolutie maakt. En zij komen er wel, zeker weten. Voor de waarschuwende of bezorgde thuisblijvers: we doen echt geen gevaarlijke of heel diepe dingen. Zelf ben ik trots als ik zie hoe mijn bende op speurtocht gaat onder water en verwonderd lijkt over wat ze zien en vinden.

De avond werd afgesloten met een diner in een lokaal restaurantje. Enige voorwaarde: geen Rice and curry, De garnalen in deegkorst en gebakken in olie werden op prijs gesteld. Restaurantje met open keuken trouwens. Uiteraard werd mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. Een 5 tal sri lankesen deden hun uiterste best. Van smaken kennen ze toch iets hoor. Het zit er voor mij altijd boenk op. Deze ochtend was het vroeg dag. Wekker om 6:30 u. Ontbijt, continental en voor de gezonde gast onder ons een sigaretje met tas koffie, foei, foei! Om 7:30 eerste duik, Leen sudoku en zonnen. De zon liet zich eigenlijk al een tijdje maar magertjes zien, af en toe van achter een wolk. Vandaag wel. Als ik nu die schroeiende hitte voel van de stralen, dan weet ik niet of we ze gemist hebben. Tweede duik wat verderop in de zee. Een site waar fundamenten gevonden zijn van een stad, maar niemand die weet hoe het daar komt. Mooie duik. Toen we boven kwamen zagen we dat we toch wel 200 m van de boot weg waren en ons jefke die de boot bestuurde en ons moest opwachten moet in slaap zijn gesukkeld. Na ons geploeter tegen stroom schoot onze divemaster in een sri lankese colleire. Dat lijkt op een Franse maar je wenst dit niemand toe. Den duts.

Op de middag trakteerde Shamaal ons op een coconut. Hakte als een prof het kopje eraf. Het drankje slurpten we nieuwsgierig op en smaakte zoet. Locals drinken dat hier als verfrissing. Na de middag nam onze reisleider ons mee naar 7 bronnen. Een plaats waar 7 natuurlijke bronnen aan de grondoppervlakte komen. Bij ons zou daar zeker een wellnesscenter rond gebouwd worden. Hier kan je voor een habbekrats de minerale wateren op je in laten werken. Volgens we horen zijn ze helend, naar we zien aan de tempel er dichtbij zijn ze wellicht ook heilig. We hadden emmertjes mee. Het begon met over de voetjes gieten. Ik post een foto met hoe het eindigde. Geestig.?Momenteel is dat nu aan het kletsen van de regen en het is zoals alles hier overweldigend. Misschien tot morgen?

1. Sabine:
    25 juli 2016
    Ik geniet telkens weer enorm van jullie verhaal en heb het gevoel een stukje met jullie mee te reizen! Het is er duidelijk prachtig, kleurrijk én indrukwekkend. Een ervaring om nooit te vergeten, lijkt me zo.
    Zo mooi te zien dat jullie met het hele gezin volop genieten en plezier maken.
    Hier thuis is alles goed en ik geniet volop van een heerlijke zon.
    Heel veel groeten en tot later,
    Sabine
  2. Nikol vanhull:
    26 juli 2016
    Heerlijke verhalen ( beetje herkenbaar wel voor ons, maar niet van het duiken hoor !!)
    En zeer leuke foto's
    Grtn
    J&N.
  3. Justine Defloo:
    26 juli 2016
    wow, echt prachtige foto's! Zo te zien is het daar echt leuk. Leuke verhalen.
    ( Ben een beetje jaloers ;) )
    Veel plezier nog en geniet er van!
    Justine
  4. Ann:
    27 juli 2016
    wat zalig om bijna elke dag jouw prachtig verslag te lezen ! Je kunt het echt hé Patje
    En wat een enorme ervaring moet het zijn om dat met z'n allen te beleven ! Ik heb er ook deugd van
  5. Joanna:
    28 juli 2016
    We wensen jullie allen nog verder het genot van een fantastisch, leerzaam, en deug doend programma.
    Wees ook attent voor de gevolgen van eventuele prikjes door vreemde insecten.
    Zorg ook dat die vreemde hartelijke mensen een hoge dunk kunnen bewaren van: "Vlamingen" als ideale, fiere, vredelievende en dankbare wereldburgers.
    Groetjes van Joanna en Henri uit het zonnige Roeselare.