Siavonga

7 april 2022 - Siavonga, Zambia

Op weg naar Siavonga

Met onze chille chauffeur reden we 3 uur verder. In een te krappe auto eigenlijk. Siavonga ligt aan Lake Kariba. Een kunstmatig gemaakt stuwmeer die zambia en zimbabwe voor een stuk voorziet van elektriciteit.  De grens tussen de 2 landen ligt in het midden van het meer. Hiervoor moesten we door de heuvels en namen we de rustige  hoofdweg die van Lusaka richting Zimbabwe loopt. Altijd rechtdoor en de eerste straat rechts. Simpelder kan het niet. Hoe hoger we kwamen hoe warmer het werd. De weg er naartoe leidde ons door lage begroeiing en gaf ons snel een beeld hoe het er hier uitziet. Klik op deze link:  De weg naar Siavonga. We passeerden waarschijnlijk dorpjes. Je zag dat aan de hoeveelheid wandelaars die plots opdoken. Af en toe zag je iemand op de weg waarvan je dacht: van waar komt die nu uit en waar gaat die naartoe?  We zagen koeien en geiten in groepjes de weg blokkeren. We zagen een omgekantelde vrachtwagen die daar zomaar lag. We  zagen dat onze chauffeur traag reed om putten in de weg te vermijden.  Die waren er, in grote getale. Voorzichtig was hij wel. We zagen een vreemde boom. Onze timmerman, Wout, zag er planken in en moest weten welke het was: baobab. Een kindje stond langs de weg en verkocht de vruchten er van. Voor een euro kochten we een strip vruchten en klopte hij de harde bast stuk. Binnenin zaten pitten omhuld met vruchtvlees.  Lekker maar een beetje droog. Lake safari Lodge lag onmiddellijk aan het meer. Proper, ruime kamer  en doet ons denken aan de kosmos op de Rodenberg van vroeger. Voorzien van alles wat we nodig hebben. Zelfs een broebelbad. Ze waren ze aan het renoveren # schilderen. Ik was direct in the mood. De verf droogt vrij onmiddellijk aan hun borstels, waar er bijzonder weinig haar op staat. Een hele muur schilderen met een borstel. Begin maar. Maar ze doen hun best. Strepen op de muren hebben ze sowieso. Geen kat die zich hier iets van aantrekt. In Afrika zijn helpt om dingen te relativeren. Op opa zijn gezondheid (en kosten)  aten  en dronken we voor zijn verjaardagen ons buikje rond. Het smaakte Opa!!! Een avondlijk tochtje naar ‘het centrum’ liet ons van het echte Zambia proeven. Vreemde geuren, sjofel marktje, kraam met oude schoenen, droogvis, groenten en vooral dingen die we niet kennen….. alles wat een markt moet hebben, maar om eerlijk zijn niets die wij zouden kopen. Behalve  de stralende glimlach als je blijk van erkenning geeft of interesse toont. Met wat schroom toch wat foto’s genomen en in de drankcentrale drinken gekocht om op ons ruim terras, in de stilte van het meer  bij mooi avondlicht op te drinken.

Bij het het ochtendgloren het zwembad induiken, want om 7:30 brandt de zon dan naar 30 graden.  En de ochtendstond heeft goud in mond. Ook hier.

Een overdadig ontbijt bracht ons naar een verkennend  boottochtje op Lake Kariba. De schipper vertelde ons in gebroken Engels hoe de bouw startte en onmiddellijk ondergraven werd door slangen. Ze legden een kunstmatig eiland aan met slangeneten om hen tijdens de bouw naar daar af te leiden. De dam voorziet Zimbabwe, Zambia en een deel andere Afrikaanse landen van elektriciteit. Onderweg kwamen we vissersboten tegen die ronken als helikopters en de kleine visjes vangen die ze met grote getale verkopen langs straat. We verlegden ons van hotel tijdens ons verblijf in Siavonga naar hotel Lake Kariba Inn. Deze lag een beetje verder langs hetzelfde meer. Heel schoon. Proper onderhouden, mooi uitzicht, schone kamers, perfect zwembadje…… leuk meepikkertje: er liepen vier zebra’s op het terrein. Een zwemtje, lekker etentje, en opnieuw een trip door real Afrika om wat drinken te kopen en een knabbeltje. Altijd een ervaring om te zien, ruiken, ervaren  hoe ze hun waar aan de man brengen. Achtervolgd door een horde kinderen besef je maar al te goed dat je als blanke een bezienswaardigheid bent. Altijd een beetje ongemakkelijk als je dan bedenkt hoe wij leven.  Vandaag komt onze fikser #chille chauffeur ons ophalen om richting  Monze te rijden, de verblijfplaats van Telma en Eva.  Lange rit voor de boeg met fiks kostenplaatje maar blij dat we gezien hebben wat we gezien hebben. Vermoed dat we nu meer de toeristische kan van Zambia tegemoet gaan. Nog altijd nieuwsgierig hoor…

9125E890-C6C7-4E51-BC74-C91D75E1F03F385BAE15-D064-44AB-A011-2AA906F376A31A296E64-6367-4FF2-A0E0-5258286BBEFB511EBD65-7247-4D36-AF0D-D23AA8F7F8A6340A1619-CF76-483D-B443-9C7D24D51E4B615BE00A-F487-46A3-81AD-9089FED168C8AB4759C8-0329-416C-964C-6AB52AFF1E093D3CEE07-CF6F-4FB2-B413-87E737D3A8559DB4002F-04B2-412B-9111-B2DDA184E65F8C466AFC-C7F1-4BB2-AC0B-295ECFAACAC8

1. Wilfried:
    7 april 2022
    Wat een belevenis! Zal wel heel confronterend zijn!
  2. Rianne Cappoen:
    7 april 2022
    Zo leuk om weer een nieuw verslag te lezen en op die manier mee te reizen. Geniet verder van de kleuren, geuren en smaken!
  3. Sabine:
    8 april 2022
    Wat een onvoorstelbaar avontuur en ervaringen! Vanaf de voorbereidingen (nog van dichterbij) via de eerste 2 verhalen kijk ik al reikhalzend uit naar wat er nog allemaal volgt. Het zal een heel verrijkende reis en beleving zijn voor elk van jullie. Tot later.