Anarudhapura en trincomalee

24 juli 2016 - Trincomalee, Sri Lanka

Op onze tocht naar het oosten pikten we een wegrestaurant mee. Niet te vergelijken met die van ons. In propere potten is daar  een buffet uitgestald met rijst en verder vrij onbekende dingen in diverse sausjes. ‘Yes, we mogen met de handen eten’ jubelde Nel, en stortte zich op haar samengestelde bord. Smaakte allemaal heerlijk trouwens. Kostte bijna niets. 2400 rupees voor 10 personen. Als je weet dat 160 rupee 1€ is en de rekensom maakt dan aten we lekker voor 1,5 € de man. Het onthaal was heel hartelijk. De hccp normen in de keuken leken me minder. Daar mag je dus denk ik niet teveel mee bezig zijn of je  vragen over stellen of misschien toch die ene: Zijn wij in onze contreien te zindelijk of hygiënisch bezig?.

In de avond doopte Shamaal ons onder in een boedistisch bad en bezochten we een historische site. Boeiend om de oorsprong hiervan te leren kennen. Mooi ook hoe Shamaal hierover vertelde.  Met respect en ingetogenheid wees hij ons op boedistische gebruiken en regels. Mooie uitzichten op de natuur konden we daar spotten. Rijstvelden, groene wouden verraden hier duidelijk  het vochtige klimaat. Veel van de bomen en planten hier stallen wij thuis uit als kamerplanten. Ons hotelletje was netjes en prima. Groot probleem voor de kroost want de WiFi werkte niet. Al een paar dagen zijn ze afgesloten van de wereld en is het afkicken precies. Op een laat uur kon vader het in het geniep toch fiksen om iets op de blog te postten. Ist een rappen :)

In de ochtend, na spek met eiers, busrit naar Trincomalee. Op onze weg alweer van alles te zien. Buffels, honden, die zich van niets aantrekken, rijstvelden, meren, …..

Om 13 u, na de lunch, werden we verwacht bij Ruven, de dive master. Zag er op het eerste gezicht beetje streng uit, maar op onze eerste duik werd snel duidelijk dat hij best grappig was, Een duidelijk ervaren duiker, die ons met ernst begeleidt. Nel en Mathtijs hun eerste open water duik. Ze flipperen nog wat als eendjes, maar het komt precies wel goed. Ze zijn op hun gemak in het water en datbis een goed begin. Vandaag was een try out. 40 min. Onder water en 11,6 m diep. Helder zicht, ik schat 15 m en leuke dingen te zien. Mart en Jona filmden de trip en wie weet ga je hier ooit op deze blog wel enkele plaatjes kunnen bekijken van de wondere wereld onder water. Ondertussen voor Leen relaxing On the beach, tussen de honden, af en toe een koe op het strand en kraaien die op vinkenslag lagen om etensresten mee te pikken. Tante Lut zou hier helemaal op haar gemak zijn. Leve Italië voor haar. We

Blijven hier 4 dagen. In hoofdzaak zullen het duikdagen worden al doen we af en toe iets in de streek. Vanavond nog krabben gaan vangen op het strand en ze grillen boven een vuurtje. Ik denk dat Shamaal het meent, maar ben het niet zeker. Je hoort het beslist nog wel.

Ps. Eerste Hollanders gespot.

1. Freddy Lioen:
    24 juli 2016
    Dank voor jullie verslag!
    Groetjes aan allen en laat de krabben smaken!
    Is er daar veel mooie fauna en flora te bespeuren bij het duiken ?

Freddy
  2. Carine:
    24 juli 2016
    Hallo allemaal, super leuk dat wij jullie avontuur, met verslag en foto's, vanop de eerste rij kunnen mee volgen !, bedankt daarvoor !
    Groetjes !! xxx
  3. Huys rik en ritavan ackere:
    24 juli 2016
    Hello grote bende chanchards...
    Wij durven bijna niet te reageren om jullie niet uit de wondermooie sfeer te halen, maar we genieten wel volop mee van jullie belvenissen!!!!!!
    Leen, als je nu nog gaat bang zijn van onze sloeber... ha dan weet ik niet of al die verhaaltjes van Patrick echt zijn.
    geniet met volle teugen (niet onder water hé!)
    Groeten
    Rik en Rita
  4. Nikol vanhull:
    25 juli 2016
    Dag allemaal,
    Heel tof om jullie boeiende belevenissen te volgen
    Geniet verder van al het moois boven of onder water
    En blijf ook voorzichtig tussen de krabben, de honden ... of de visjes in het water
    Groeten
    J&N.
  5. Nick L.:
    25 juli 2016
    Wauw, wat een uitgebreid reisverslag zeg. Ik krijg na het lezen onmiddellijk zin om zelf aan te zetten op reis!

Geniet er nog van en groetjes aan het menage!

Grtz Nick