Kitulgala en Ruwana Eliya

3 augustus 2016 - Nuwara Eliya, Sri Lanka

Na ons Continental breakfast sprongen dezelfde 2 Tarzans als gisteren samen met ons in een jeep om ons te begeleiden tijdens een canyoning. Hiervoor stapten we een stuk de heuvels in langs het riviertje. Eens boven, kwamen we  door natuurlijke glijbaantjes in de rivier, naar beneden. Af en toe moesten we vanaf een nogal grote hoogte het water inspringen. Mijn grenzen werden weer verlegd. .Het zijn altijd waterratten geweest. Misschien was ik wel de enige die in al dat plezier even achterom keek, diep ademhaalde en vol bewondering deze mooie natuur in me opnam. Ik hoop stilletjes dat ik niet de enige was.
De rit zetten we verder de bergen in richting Nuawera Eliya. De hoogste streek van Sri Lanka. Tot 2200m hoog. De temperatuur was hier Vlaams. Voor het eerst pull en schoenen nodig gehad. De streek is groen en bijzonder vruchtbaar. Je merkt overal keurige   tuinen met mooie groentebedjes. Wortelen, prei, ajuin, courgettes en nog veel meer. De arbeiders op het land doen dat primitief. Overwegend handenarbeid. De gebouwen ogen typisch Brits en de organisatie van het landschap ook. Een meer, een aangelegd park, een paardenrenbaan, de straatjes. Hun invloed is zichtbaar. Hier kwamen en komen de Engelsen hun thee halen. Tegen de heuvels zagen we de theestruiken net  zoals je in Frankrijk de wijngaarden ziet. In de avond liepen we de sfeervolle lokale markt door en snuisterden we in de vele groezelige shopjes met veel kitch en blingbling. Even twijfelden we over een bezoek aan de kapper omdat ze me vriendelijk wenkten en hun salon er precies uit midden vorige eeuw stamde. Het ging nog tof geweest zijn. De taarten, bij iets die op een bakker leek, zullen wellicht nonkel Johan niet onmiddellijk inspireren Het valt op dat alle mensen Engels spreken, toeristen aanklampen en hun waar willen verkopen. De Sri Lankanen in het oosten waren anders. Authentieker nog. Ik mis ze een beetje hier, al zijn ze vriendelijk hoor.
De mist was ondertussen over de vallei gevallen. De wind gierde door dikke spleten onder onze deur en doorheen de kieren in het raam van ons koloniaal gasthuis. Het was precies herfst. We sliepen dus niet zo goed al straalde het huis wel iets uit. De inrichting, meubels en sfeer deed me denken aan het huis van mijn meter en peter. Deze morgen werd ons in een tea factory geleerd hoe thee geplukt, gedroogd en verwerkt wordt tot de ons gekende groene en zwarte thee. Dat weten we nu ook weer. De tocht naar onze volgende bestemming, Ella, maakten we per trein. We stoomden, want zo werkt deze trein hier nog, 2,5 uur door een uniek berglandschap. We zagen naast de vele theeplantages, de mooie groentevelden, de vele povere huizen van de theepluksters en de boeren. Hier zie je de armoede van de noeste werksters die dag in dag uit, droog of regenseizoen dagelijks 20 kg blaadjes moeten trekken tegen het karige loon van 500 rupees, wat iets meer dan 3 euro is. Daarmee moeten ze leven, hun kinderen kleden en onderwijzen. Daar zal ik beslist eens aan denken als ik  nog eens mijn zakje  lipton thee in kokend water drenk. Easton stond ons bij aankomst in Ella keurig op te wachten. Rijden er daar geen 2 Hollandse trezen met een gehuurde tuk tuk tegen zijn achterbumper. Beetje blikschade, allemaal niet veel, maar ze gingen er zich goedkoop vanaf maken. We konden toch een beetje in de bres springen en tot een goed vergelijk komen. Sri Lankanen zijn veel te nederig. Vanavond slapen we in een hotel van een klasse hoger. Vier sterren. Net aangeschoven aan een rijk buffet. Kostprijs 8€op . Als nu gevraagd wordt welke slaapplaats ik het best vond, dan vind ik de diversiteit ervan het mooie. Dit ging van basic, naar gewoon, gastvrij, tot nu eerder luxe. Dit bracht ons bij alle lagen van de bevolking. Dat wilden we net zo graag. Thanks Shamaal, je bent niet te doen.

1. Rik Hoorelbeke:
    3 augustus 2016
    Wij zijn pas terug van het Gardameer maar denk dat onze reis niet kan tippen aan die van jullie.
    Het is heel leuk om jullie reisverhaal in detail te lezen. Denk wel dat het heel goed is dat je het tijdens de reis neerpent want eens terug thuis zou je het niet met dezelfde gevoel kunnen schrijven en zou je sowieso enkele details vergeten neer te schrijven.
    Zo te zien proeven jullie van alle soorten voeding maar ook van alle soorten activiteiten en types van overnachtingen. Zal bij momenten wel confronterend geweest zijn vermoed ik.
    We kijken ernaar uit om jullie verhalen te horen op onze familie-BBQ op 13/8.
    PS: ondertussen zal men in Roeselare niet meer vragen naar water voor de tuin. De laatste 2 dagen hebben we toch reeds een 25 à 30 liter regen gekregen.
    Groetjes,
    Rik-Patricia
  2. Joanne:
    Dag Patje en je gezin
    Telkens bewonder ik dat je de tijd neemt om ons mee te nemen in jullie bijzondere ervaringen. Prachtig hé!! Ik vind het ook heel fijn omdat het mij telkens terug brengt bij mijn 20 jaren geleden Sri Lanka inleefreis. Zoals nu bij de theepluksters, voel ik door jullie verhaal terug hun schrijnende werk en wonen. Ons bezoek bij hen, in de immense koude boven in de bergen met wind en regen...
    Massa's groetjes uit Roeselare, ook wel regen maar toch 19°
    joanne
  3. Greet Dequeker:
    Hei Patje
    Ben nog altijd in gedachten aan het mee-reizen. Dankjewel!
    Ik hoor net van Leen aan de foon dat jullie ook een bezoek brengen aan het gezin van Shamaal! Nog een 'beklijvende' ervaring ... En dat koloniale oud huis waar ze wonen dat wij mooi zouden kunnen restaureren ... De gevolgen van de tsunami ... het diploma van zijn over(over?)grootvader dat ingekaderd aan de muur hangt -blijkbaar had hij kunnen studeren in Engeland (Cambridge?) in de periode van de kolonisatie - en nog zoveel meer ...! Shamaal heeft ook een droom voor zijn familie ... Mss knn we hem een beetje helpen? Es over verder praten als jullie terug zijn. Geniet van die onvergetelijke ervaringen en geniet van 'THE big family'!
  4. Freddy Lioen:
    Hallo, jullie allen,
    natuurlijk 3 € ( per dag waarschijnlijk) lijkt ons ongelooflijk weinig in onze West-Europese ogen, echter wat is hun levensstandaard ? Wat kunnen ze met 3 € doen ? Zal in elke geval veel te weinig zijn voor het labeur dat ze verrichten en dan waarschijnlijk nog 7 op 7 en zonder verder sociale voorzieningen. Steeds weer komt hierbij de vraag naar boven ivm de marges en de winsten van bv. een Lipton.

Te zien aan jullie rondrit alsook de wisselende gemeenschappen en accommodaties, zullen jullie een flink idee hebben van hoe Sri Lanka reilt en zeilt momenteel. Ik zie nu dat ze niet alleen door de Engelsen, maar ook door de Portugezen en de Nederlanders bezet werden, naast hun Aziatische origine en invloeden. Waarschijnlijk een smeltkroes van culturen, te wijten aan zijn centrale ligging.

Geniet er nog van ! Wil niet zeggen dat we ernaar uitzien om jullie terug te zien !!

Matthijs, de beste groeten van thuis !
    Freddy